Grey Goose е световно известна марка френска водка. Идеята за създаване на тази супер премиум марка принадлежи на американския бизнесмен Сидни Франк, но намира въплъщението си във Франция. Дебютът на водката се оказва изключително успешен – още първата година след излизането й на пазара през 1998 г. Институтът за тестване на напитки в Чикаго признава Grey Goose като „най-вкусната водка в света“. През 2004 г. компанията Sidney Frank Importing Co продаде разработената марка на Вacardi – най-големият производител на ром, за 2,3 млрд. долара. През 2016 г. продажбите на компанията възлизат на 4 милиона кашона.
Исторически произход.
Grey Goose обобщава в себе си историята на американския успех, когато успехът се случва бързо, лесно, въпреки многото препятствия. Бизнесменът Сидни Франк мечтаел да създаде нов вид водка: не просто скъпа, а много скъпа. На първо място, той измислил име на продукта, който все още не съществува, като заимствал името от сорт немско бяло вино, което като млад е внасял в Щатите. Търсейки място за организиране на производството, Франк избрал Франция, като е съобразил, че образът на страната, която владее „изкуството да живееш добре“, ще помогне за популяризирането на марката.
За да създадат рецепта за водка, която била замислена като най-добрата и ултра премиум, поканили Франсоа Тибо, който дълги години е работил като майстор на дестилация в известна конячна къща, който се справил отлична с тази задача. Идеята да използва мека зимна пшеница от областта на Пикардия за производство на спирта му била предложена от приятел-хлебар, който ползвал брашно от този сорт зърно за направата на известните френски печива.
Всички етапи на производство били обмислени с най-малките подробности – от смилането на пшеница и ферментацията до петстепенната дестилация. Технологичният процес завършвал в Коняк – „люлката“ на френската традиция при приготвянето на луксозни спиртни напитки. Тук водката се разреждала с вода, добита от извор, разположен близо до град Жансак-ла-Паллю, която се филтрира по естествен начин чрез варовиковите скали на Шампан.
Опитът на Тибо, умножен по несломимата енергия на Франк, дали своя резултат. По време на така наречената „сляпа“ дегустация, проведена в Института за тестване на напитки в Чикаго, водката била единодушно призната за най-меката и вкусна от всички представени за проби. Собственикът на компанията използвал на сто процента късмета си, инвестирайки получените от първите продажби пари в реклама и промотиране на продукта. Grey Goose бързо заела място в най-добрите нощни клубове, на бляскави партита и благотворителни събития. Точно на такива места се е търсила целевата аудитория на марката.
В момента, когато Grey Goose започнала да се предлага на гостите на церемонията по връчване на наградите „Оскар“ на филмовия фестивал, станало ясно, че новата водка е пожънала успех. Когато героините от култовия сериал „Сексът и градът“ започнали една през друга да поръчат култовия коктейл „Космополитън“, базиран на водка Grey Goose, Франк най-накрая се е убедил в победата си.
През 2003 г. продажбите достигнали 1,5 милиона кашона; а компанията станала лидер в Travel Retail, като обслужва 78% от пазара. Година по-късно Сидни Франк получил оферта от Bacardi Corporation за закупуването на марката, на която не могъл да устои, тъй като той винаги е мечтаел да стане милиардер.
Награди:
Конкурс Beverage Testing Institute, Чикаго:
1998 г. – Платинен медал, рейтинг-оценка 96 точки от 100, титла «най0вкусната водка в света».
Конкурс World Spirits Competition, Сан-Франциско:
2001 г. – два златни медала за Grey Goose Vodka.
Конкурс New York World Wine & Spirits Competition:
2014 г. – Сребърен медал за Grey Goose Vodka VX France).
Конкурс Beverage Packaging Global Award:
2001 г. – Златен медал с Grey Goose L’Orange за дизайн на опаковката.
Интересни факти:
Шведската марка водка Purity решила да изгради рекламната си кампания, предизвикала Grey Goose – според амбициозния производител станало е време Grey Goose да предаде титлата „най-вкусна водка“ на някой друг. А защо това да не е Purity? Рекламната кампания, стартирана в такива американски издания като Wall Street Journal и Sartorialist, има за цел да привлече внимание към печелилата награди, но все още не много известната бутикова марка водка, която за две поредни години получила титлата Grand Vodka Master.